Mnogi učenici, naročito oni
siromašni, intuitivno znaju šta će im škole pružiti. U njma
će ih školovati da brkaju proces i suštinu.
Čim se ova razlika zamagli čovek
pretpostavlja da važi jedna nova logika: što se nešto više
obrađuje to će se dobiti bolji rezultati: ili, uspeh se postiže
eskalacijom.
Na taj način, đaka „školuju“ da
brka nastavu s učenjem, prelazak u viši razred s obrazovanjem,
diplomu sa stručnošću, a tečno izražavanje sa sposobnošću
Kazivanja nečeg novog. Uobrazilja mu je „školovana“ da mesto
vrednosti prihvati usluge. Lečenje se brka sa brigom o zdravlju,
socijalni rad s boljim životom zajednice, policijska zaštita sa
sigurnošću, vojna ravnoteža s nacionalnom bezbednošću, jurnjava
za novcem s plodonosnim radom. Definicija zdravlja, učenja,
dostojanstva, nezavisnosti i stvaralačkog pregnuća svodi se na
delatnost ustanova koje tvrde da služe njihovom ostvarivanju, a
njihovo unapređenje dovedeno je u zavisnost od dodele većih
sredstava za rad bolnica, škola i drugih agencija o kojima je reč(…)
U ovim ću ogledima pokazati da
poustanovljivanje vrednosti neizbežno ima
za posledicu fizičko zagađenje, društvenu polarizaciju i
psihološku nemoć: tri dimenzije u procesu svetske degradacije i
modernizovane bede. Objasniću kako taj proces
brže teče kada se nematerijalne potrebe pretvore u zahtev za
potrošnim dobrima, kada se zdravlje, obrazovanje, lična
pokretljivost, dobrobit ili psihološko isceljenje definišu kao
ishod usluga ili „obrada“. Činim to stoga što smatram da
istraživanja budućnosti koja su sad u toku većinom naginju
zalaganju za dalje poustanovljivanje vrednosti, a da mi moramo
definisati uslove pod kojima će biti mogućno postići upravo
suprotan cilj. Mi treba da istražujemo mogućnost korišćenja
tehnologije za stvaranje ustanova koje će služiti ličnom,
stvaralačkom i autonomnom međudelovanju, kao i
omogućiti pojavu vrednosti suštinski nepodložnih kontroli. Mi
treba da istražujemo u pravcu suprotnom onom kojim je krenula
savremena kulturologija.
Želja mi je da pokrenem opšte pitanje
koje se tiče uzajamnog definisanja čovekove prirode i prirode
modernih ustanova svojstvenog našem pogledu na svet i našem jeziku.
Kao paradigmu sam, u tu svrhu, odabrao školu, pa se, prema tome, tek
posredno bavim drugim birokratskim agencijama korporativne države:
potrošačkom porodicom, partijom, vojskom, crkvom, opštinama. Iz
moje analize skrivenog nastavnog programa jasno proizilazi da bi
narodno obrazovanje imalo koristi od raškolovanja društva, baš kao
što bi jedan sličan proces doneo koristi porodičnom životu,
politici, bezbednosti, veri i opštenju. (…)
Nije se jedino obrazovanje školovalo;
školovala se i sama društvena stvarnost.
Školovanje i bogatih i siromašnih na istom školskom području
staje otprilike isto. Godišnji izdaci po učeniku u siromašnim
četvrtima i bogatim predgrađima bilo kojeg od dvadeset američkih
gradova kreću se u istim granicama – a ponekad su izdaci za
školovanje siromašnih veći. I bogati i siromašni zavise od škola
i bolnica, koje ih vode kroz život, izgrađuju
im pogled na svet i određuju šta je ispravno a
šta ne. U očima i jednih i drugih, neodgovorno je sam sebe lečiti,
nepouzdano biti samouk, a organizovati život zajednice kada za to ne
plaćaju oni na vlasti predstavlja oblik agresije ili subverzije. Obe
skupine se s podozrenjem odnose prema samostalnom postignuću, jer se
uzdaju u ustanovnu obradu. Progresivna zakržljalost uzdavanja u
samog sebe i u zajednicu još je tipičnija u Vestčesteru negoli u
severoistočnim krajevima Brazila. Svugde treba „raškolovati“ ne
samo obrazovanje nego i čitavo društvo.
Birokratske strukture zadužene za
dobrobit naroda tvrde da imaju profesionalni, politički i
finansijski monopol nad društvenom uobraziljom,
pa postavljaju merila za određivanje vrednosti i izvodljivosti bilo
čega. Taj monopol je u korenu modernizacije siromaštva. Svaka
jednostavna potreba, ustanovno zadovoljena, dopušta da se pronađe
jedna nova klasa siromašnih I jedna nova definicija siromaštva. U
Meksiku je, pre deset godina, bilo normalno da se čovek rodi i umre
u svojoj kući i da ga sahrane prijatelji. Ustanovna crkva starala se
samo o duševnim potrebama. Započeti i završiti život kod kuće
danas postaje znak ili siromaštva ili posebne povlastice. Umiranje i
smrt potpali su pod ustanovni nadzor lekara i pogrebnika.
U Meksiku su siromašni oni koji nisu
pohađali školu tri godine, a u Njujorku oni koji je nisu pohađali
dvanaest godina.
Siromašni su odvajkada društveno
nemoćni. Sve veće oslanjanje na ustanovno staranje daje novu
dimenziju njihovoj bespomoćnosti: psihološku nemoć, nesposobnost
za vođenje brige o samom sebi. Na visoravni Anda seljake
iskorišćavaju zemljoposednici i trgovci – a kada se nastane u
Limi, doći će, pored toga, u zavisnost od političkih gazda i biće
osujećeni nedostatkom školovanja. Modernizovano siromaštvo je spoj
nemogućnosti upravljanja okolnostima i gubitka lične moći. Ova
modernizacija siromaštva poprimila je svetske razmere i leži u
korenu savremene nerazvijenosti. Naravno, ona ima jedan vid u
bogatim, a drugi u siromašnim zemljama. (…)
Jasno je, valjda, da čak i u školama
podjednakog kvaliteta siromašno dete retko može ići u korak s
imućnim. Čak i ako pohađaju jednake škole i započnu školovanje
u istom dobu starosti, siromašna deca nemaju većinu onih obrazovnih
povoljnosti koje su lako dostupne detetu iz srednje klase. Te
prednosti kreću se od razgovora i knjiga kod kuće do putovanja za
vreme raspusta i drukčijeg osećanja vlastite ličnosti, a važe, za
dete koje ih uživa, i u školi i van nje. Otud će siromašniji
učenik obično zaostajati dokle god mu uspeh ili znanje zavise od
škole. Siromašnima su potrebna sredstva koja će im omogućiti
učenje, a ne lečenje od navodnih nesrazmernih
nedostataka. Sve to važi kako za bogate, tako i za siromašne
nacije, no u ovima se drukčije ispoljava. Modernizovano siromaštvo
u siromašnim nacijama pogađa više ljudi na upadljiviji, ali –
zasad – i na površniji način. (…)
Mali broj zemalja ostaje danas žrtva
klasičnog siromaštva, koje je bilo stabilno i
delovalo manje štetno. Većina zemalja u Latinskoj Americi dospela
je do stupnja „uzleta“ u pravcu privrednog razvoja i konkurentske
potrošnje, pa time i u pravcu modernizovanog siromaštva: njihovi
građani naučili su da bogato maštaju i siromašno žive. (…)
Ravnopravne mogućnosti obrazovanja
odista su i poželjan i ostvarljiv cilj, ali poistovećivati ga s
obaveznim školovanjem znači brkati izbavljenje s Crkvom. Škola je
postala svetska religija jednog modernizovanog proletarijata, zalud
obećavajući izbavljenje ubogima tehnološkog doba. Nju je
prihvatila nacionalna država, koja sve građane vrbuje u nastavni
program podeljen na razrede radi sticanja jedne diplome za drugom na
način koji nije nesličan ranijim obredima posvećivanja i
svešteničkim unapređenjima. Moderna država je preuzela dužnost
da sprovede presudu svojih prosvetnih radnika koristeći u tu svrhu
dobronamerne školske službenike čija je briga uredno pohađanje
nastave i uslovi za zapošljavanje, gotovo kao
što su učinili španski kraljevi, koji sprovođahu presude svojih
teologa služeći se konkvistadorima i Inkvizicijom. (…)
Školovanjem se ne unapređuju ni
učenje ni pravda, jer prosvetni radnici uporno nastoje da skupa s
produktom zapakuju i uverenje. Učenje i dodeljivanje društvenih
uloga stapaju se u školovanje. Učenje međutim, znači sticanje
kakve nove veštine ili uvida, dok unapređenje zavisi od tuđeg
mišljenja. Znanje je često ishod poučavanja, ali odabir
za kakvu ulogu ili kategoriju na tržištu radnih mesta sve više
zavisi od puke dužine školskog staža. Poučavati znači birati
okolnosti koje olakšavaju učenje. Uloge se dodeljuju utvrđivanjem
jednog nastavnog programa čije uslove kandidat mora zadovoljiti ako
hoće da ostvari svoj cilj. S ovim ulogama škola povezuje
poučavanje, ali ne znanje. Taj postupak niti je razborit niti ima
oslobađajući uticaj. Razborit nije zato što za uloge ne vezuje
odgovarajuća svojstva ni sposobnosti, nego pak proces kojim
se; po pretpostavci, takva svojstva stiču. A nema oslobađajući ni
obrazovni uticaj zato što škola rezerviše poduku za one koji svaki
korak u učenju preduzimaju u skladu s prethodno odobrenim merama
društvene kontrole.
Nastavni program odvajkada služi za
dodeljivanje društvenog položaja. Katkad je
mogao prethoditi rođenju: karma vam obezbeđuje pripadnost kakvoj
kasti, a poreklo aristokratiji. Nastavni program mogao je uzeti oblik
obreda, uzastopnih svetih rukopoloženja, mogao se sastojati od više
podviga u ratu ili lovu; ili se pak dalje napredovanje moglo dovesti
u zavisnost od prethodnog ukazivanja kraljevske blagonaklonosti.
Univerzalno školovanje je trebalo da odvoji dodelu uloga od istorije
ličnog života: trebalo je da svakom pruži ravnopravne izglede za
bilo koju službu. Čak i danas mnogi ljudi pogrešno misle da škola
obezbeđuje zavisnost društvenog poverenja od odgovarajućih
dostignuća u učenju. Međutim, umesto da izjednači izglede,
školski sistem je monopolizovao njihovu raspodelu.
Da bi se sposobnost odvojila od
nastavnog programa, pribavljanje obaveštenja o istoriji učenja mora
postati tabu, poput pribavljanja obaveštenja o političkoj
pripadnosti, odlaženju u crkvu, o rodoslovlju, polnim navikama ili
rasnom poreklu. Moraju se doneti zakoni koji zabranjuju
diskriminaciju na osnovu prethodnog školovanja. (…)
Druga glavna obmana na kojoj počiva
školski sistem sastoji se u tome da znanje
najvećim delom proističe iz nastave. Nastava, doduše može pod
izvesnim okolnostima doprineti izvesnim vrstama znanja.
No najveći deo znanja ljudi većinom stiču van škole, a u školi
jedino ako, u nekoliko bogatih zemalja, sve više provode vreme
zatočeni u njoj.
Uglavnom, čovek uči nehotice, pa čak
i hotimično učenje u najvećem broju slučajeva nije ishod
programirane poduke. Normalna deca uče prvi jezik nehotice, mada ga
uče brže ako im roditelji posvećuju pažnju. Ljudi koji dobro
nauče drugi jezik većinom to postižu zahvaljujući neobičnim
okolnostima, a ne neprekidnoj nastavi. Odlaze da žive kod dede i
babe, putuju, ili se zaljubljuju u stranca. I tečno čitanje je
najčešće ishod takvih van nastavnih delatnosti. Najveći broj
crnih koji mnogo čitaju, i to sa zadovoljstvom, mišljenja su,
jedino, da su se u tome naučili u školi: kada osporimo ispravnost
njihovog stava, lako odbacuju ovu obmanu.
Ali činjenica što je čak i danas,
izgleda, učenje umnogome nehotičan proces i sporedan proizvod neke
druge delatnosti, definisane kao rad ili dokolica, ne znači da
planirano učenje nema koristi od planirane poduke i da oboje ne
treba usavršavati. Suočen sa zadatkom ovladavanja novom i složenom
veštinom, snažno motivisani učenik može imati velike koristi od
discipline što se danas dovodi u vezu sa staromodnim učiteljem,
koji je terao đake da naizust uče čitanje, hebrejski, katehizam
ili tablicu množenja. Zahvaljujući školi, ovakva nastava kroz
uvežbavanje postala je retka i ozloglašena; mnoge veštine, ipak,
motivisani učenik normalne sposobnosti moći će
da savlada za nekoliko meseci ako bude obučavan na ovaj
tradicionalni način. (…)
Raškolovanje društva podrazumeva
svest o dvoguboj prirodi učenja. Isključivo nastojanje na
uvežbavanju veštine moglo bi imati strahovite posledice; podjednako
se moraju naglasiti druge vrste učenja. No ako su škole nepodesne
za izučavanje kakve veštine, još su nepodesnije za sticanje
obrazovanja. Oba zadatka škola obavlja rđavo, delimice zbog toga
što među njima ne pravi razliku. Njen neuspeh u proučavanju
veština potiče osobito otuda što se ona oslanja na nastavni
program. Program namenjen usavršavanju jedne veštine vazda je, u
većini škola, spojen s nekim drugim beznačajnim zadakom. Istorija
je vezana za uspeh u matematici, a prisutvovanje časovima za pravo
korišćenja školskog igrališta.
Škole su još manje u stanju da
obezbede okolnosti koje podstiču nesputanu, istraživačku primenu
savladanih veština,za čije ću označavanje
rezervisati termin „liberalno obrazovanje“. Glavni razlog leži u
tome što je škola obavezna i što školovanje postaje samo sebi
cilj: prisilno provođenje vremena u nastavničkom društvu, koje
donosi sumnjivu povlasticu produženog boravka u takvom društvu. Baš
kao što se poučavanje veština mora osloboditi stega nastavnog
programa, tako se i liberalno obrazovanje mora odvojiti od obaveznog
pohađanja škole. (…)
Ivan Ilič
Нема коментара:
Постави коментар