DISKONTINUITETI su jedan od glavnih
uzroka nezavidnog stanja u kome se srpski narod danas nalazi. Srbi su
samo u poslednjem veku svakih nekoliko decenija menjali znamenja -
zastave, grbove, himne - pod kojima su živeli, ratovali i ginuli.
Menjali su, milom ili silom, imena svojih država, pa čak i
sopstveno nacionalno ime.
U životu pojedinca tako česte promene
identiteta mogu da dovedu samo do nesigurnosti i poremećaja; nema
razloga da se sumnja da je tako i u životu nacije. Da bi se shvatilo
u kojoj meri ove vrste diskontinuiteta obeležavaju srpsku istoriju,
dovoljno je da se setimo istorije Engleza, koja se, bar u poslednjih
nekoliko vekova, može nazvati istorijom kontinuiteta.
Uobičajeno je da se u srpskoj istoriji
traže diskontinuiteti. Ali malo ko se pozabavio kontinuitetima
srpske istorije. Oni su, međutim, vremenom potvrđene tačke
oslonca, "mesta sećanja", koja, za razliku od
diskontinuiteta, ulivaju sigurnost. Oko vrednosti koje su, u srpskoj
istoriji, potvrdili vekovi najlakše se uspostavlja osnovni
konsenzus, kao glavni uslov opstanka, trajanja jedne kulture, društva
i nacije.
Dve su strane problema diskontinuiteta
u srpskoj istoriji. Prvu je opisao Nora, ali na francuskom, manje
dramatičnom primeru. Diskontinuitet između današnjih Srba i
vrednosnih sistema njihovih predaka više je nego uočljiv. Kosovski
zavet središnja je tema srpske istorije i predanja; građani
današnje Srbije, svojom ubedljivom većinom, glasaju za stranke koje
zagovaraju odricanje države od Kosova i Metohije, od dela svoje
teritorije, od sopstvenih građana, od materijalnih dobara i resursa
i, konačno, od najdragocenijeg dela duhovnog nasleđa srpskog
naroda. Odbrana nacionalne nezavisnosti i suvereniteta još jedna je
ključna tema srpske istorije 19. i 20. veka; zbog ovih načela
Srbija je pružila uporan otpor neuporedivo jačoj Austrougarskoj,
ušla u Prvi svetski rat i svoju slobodu platila ogromnom cenom.
Današnji Srbi, ponovo ubedljivom većinom, glasaju za priključivanje
EU, i to po cenu ne samo odricanja od političkog i ekonomskog
suvereniteta i nezavisnosti nego i od dela državne teritorije.
Naziru se i novi zahtevi. Zvanični
predstavnici Nemačke, vodeće države EU, idu čak dotle da od Srba
traže i "promenu svesti". Reč nije, naravno, o dnevnim
rutinama i radnim navikama; sudeći po tome kako Holm Zundhauzen i
drugi nemački istoričari, ali i nemačko javno mnjenje vide Srbiju,
ovde se misli na promenu onoga u šta Srbi veruju, što su zapamtili
i od svojih srpskih predaka i vaspitača naučili. Velike sile znaju
da je istorijsko pamćenje, uz kvalitet oružanih snaga, zdravu
ekonomiju i broj stanovnika, jedan od najznačajnijih resursa jedne
nacije, koja hoće da bude slobodna i da ima budućnost. Istorija
potvrđuje da se ne mogu lako kolonizovati narodi duge, slavne
prošlosti i bogatog istorijskog nasleđa - Rusija, Kina, Turska,
Iran, Sirija, Izrael.
Što je mutnija slika prošlosti, to i
budućnost izgleda sve neizvesnije. Gradi li Srbija svoju sadašnjost
i budućnost na ideji demokratske, nacionalne države ili na
članstvu, i to po svaku cenu, u multinacionalnoj imperiji bez
demokratskog legitimiteta? Da li su njeni građani zaista spremni da
u bescenje rasprodaju ono što su mukom stekli njihovi preci da bi se
pripojili imperijalnoj strukturi nesigurne budućnosti, kojom vladaju
političke i poslovne elite otuđene od sopstvenih građana,
neprijateljski i potcenjivački raspoložene prema Srbiji?
Koje su to vrednosti, koja sećanja su
Srbi nasledili od svojih predaka i sačuvali ih za svoje potomke?
Postoji li među Srbima osnovni konsenzus po pitanju ko su Srbi, šta
oni pamte, u šta veruju? Šta znači biti građanin Srbije,
Republike Srpske, Srbin u Crnoj Gori, Hrvatskoj ili Makedoniji, u
Nemačkoj, Kanadi ili SAD? Grade li Srbi svoju sadašnjost i
budućnost na srpstvu ili jugoslovenstvu? Oslanja li se Srbija na
demokratske tradicije nacionalne države 19. veka i Kraljevine
Jugoslavije ili na autokratske tradicije socijalističke Jugoslavije?
Na nasleđe kralja Petra I Karađorđevića i Nikole Pašića ili
Josipa Broza Tita i Edvarda Kardelja? Na filozofski i moralni stav
Mihaila Đurića ili Radomira Konstantinovića? Želi li Srbija
poštovanje ljudskih prava ili otimanje tuđe imovine i zabranjivanje
drugačijeg mišljenja? Da li je srpsko pismo Vukova ćirilica ili
Gajeva gajica? Da li se Republika Srbija oslanja na tradicije
četnika, partizana, nedićevaca ili možda ljotićevaca? Kakav je
njen odnos prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi, a kakav prema borbenom
ateizmu iz Titovog doba?
Nije reč o zagovaranju jednoumlja,
nego o nužnosti uspostavljanja nečega što u većini uređenih
zemalja odavno postoji: Polazna tačka ne može da bude u zbunjenom
raznoglasju. Svako društvo, svaka društvena grupa, od nacije do
razbojničke družine, mora da ima minimum zajedničkih vrednosti i
moralnih načela, oko kojih će se okupljati. Ukoliko takav osnovni
konsenzus ne postoji, zajednica se raspada pri prvom iskušenju. To
se danas događa sa srpskom kulturom i srpskom državom.
Iz knjige ,,Ka srpskom stanovištu''
Dr Miloš Ković
Нема коментара:
Постави коментар